Dnešní téma je spojka na traktoru.
Téměř každý traktor je vybaven spojkou,která plní funkci spojením, či rozpojením otáček motoru s převodovkou.
Plní funkci převážně plynulého řazení, rozjezdu stroje a také zastavení.
Spojka se skládá ze tří základních částí a to z přítlačného talíře, lamely a spojkového ložiska.
Spojka bývá převážně mechanicky spojena táhly od ložiska ke spojkovému pedálu. U novějších typů traktoru je ložisko ovládáno kapalinou.
Kdy a jak měnit spojku či ložisko spojky
Výdrž spojky spočívá především ve stylu jízdy.
Pokud začne spojka lehce prokluzovat, bývá většinou na hraně životnosti obložení lamely (sjeté nebo odtržené od nýtů).
Pokud ve spojce chrastí, bývá vadné vypínací ložisko spojky. V tomto případě je třeba traktor takzvaně "rozpůlit", tj. oddělit motor od převodovky, na setrvačníku demontovat přítlačný talíř a vyjmout zmíněnou lamelu spojky, která je volně umístěna mezi setrvačníkem motoru a spojkovým talířem.
Ložisko zůstává na hřídeli převodovky. Vyměníme lamelu a zkontrolujeme také stav přítlačného talíře (rýhy a praskliny či obroušené packy k ložisku spojky).
Pokud přítlačný talíř vykazuje zmíněné poškození, měníme celý,nebo opravíme poškozené části, je-li to možné.
To samé platí u ložiska spojky, kdy kontrolujeme i jeho uložení.
Montáž provádíme stejným způsobem opačně. Po sesazení ještě zkontrolujeme packy přítlačného talíře, aby se neopíraly o spojkové ložisko. Vůle pacek od ložiska by měla být na všech packách stejná - přibližně cca 2mm. Tím se eliminuje nerovnoměrné opotřebení nejen pacek, ale také přítlačného talíře a lamely.
Některá ložiska nejsou samomazná a je třeba je mazat několika kapkami oleje (Zetor 25) na filc domečku ložiska.
U spojky platí, že nejlépe je měnit ložisko s lamelou dohromady. Vyhnete se nepříjemnostem v nepravý čas, ušetříte peníze a hlavně také čas opětovným rozebíráním, kvůli jednomu dílu.